Mahalo znamená po havajsky ďakujem.
Mahalo je nástroj na vyhľadávanie informácií v rôznych oblastiach ľudského poznania a života. Po viac ako pol roku jeho fungovania sa k nemu vraciam a zisťujem, čo ponúka...
Za obsah v jednotlivých kategóriách sú zodpovední editori. Táto myšlienka nie je nová, práve naopak. Ľuďmi editovaný obsah prinášajú už viac ako 15 rokov predmetové adresáre (napr. Dmoz, About atď.). Konkrétne linky ešte pred zverejnením prechádzajú kontrolou. Tým sa zabezpečuje kvalita a relevancia výsledkov. Mahalo tiež neobsahuje komerčné odkazy, linky na slogy a pod.
Mahalo prináša zaujímavé vlastnosti, ktoré však majú aj svoje tienisté stránky. Mahalo vyzdvihuje prehľadnosť odkazov, ktoré editori triedia do kategórií. V skutočnosti však každý z nás organizuje informácie podľa svojich potrieb, skúseností a poznania. Tento faktor môže viesť k dezorientácii v štruktúre Mahala.
Mahalo je orientovaný na bežné a obľúbené témy - ilustruje to aj nasledujúci príklad: vyskúšala som nájsť "artificial intelligence" - výsledky sa týkali len známeho filmu od režiséra Kubricka. Ďalej som to skúsila s "AI" - počet výsledkov z Mahalo bol nulový. V prípade, že chcete, aby sa téma objavila v Mahalo, môžete zaslať požiadavku na jej vytvorenie. Otázne je, kedy sa nájde nejaká dobrá editorská duša, ktorá ju do adresára pridá. A tak vám nezostáva nič iné ako čakať (čo je absurdné) alebo si to vygoogliť.
Ďalším problémom Mahala je, že v niektorých kategóriách nenájdete žiadny obsah alebo sú pokryté len minimálne.
Napriek tomu, že Mahalo má byť orientovaný na ľudí, nepodporuje sociálne siete, ani hodnotenie, či tagovanie nehovoriac o personalizácii. Mahalo sa dá považovať za relatívne uzavretý systém, do ktorého majú možnosť zasahovať editori a nie bežní používatelia. Jedinou "vymoženosťou" Mahala je RSS, pomocou ktorého môžete odoberať najaktuálnejší obsah, komentovanie jednotlivých tém a záložkovanie pomocou externých služieb.
Tieto nedostatky Mahala čiastočne prekrýva možnosť zobrazovania výsledkov z najznámejších vyhľadávacích nástrojov/služieb - Google, Yahoo, Live, Ask, Wikipedia, Del.icio.us, You Tube a Flickr. Výsledky z týchto rôznych stránok sa zobrazujú pomocou preklikávania tabov. Niektoré metaprieskumové stroje podporujú takéto zobrazovanie výsledkov.
Do roku 2008 bude v Mahalo vytvorených 25 000 profilov, ktoré pokryjú najviac vyhľadávané kľúčové slová. Rýchlosť spracovania je limitovaná tým, že obsah nie je indexovaný robotmi ale ľudmi. Je Mahalo bez pomoci strojov odsúdený na zánik alebo práve naopak? Uvidíme = )
pošli do vybrali.sme.sk
Mahalo je nástroj na vyhľadávanie informácií v rôznych oblastiach ľudského poznania a života. Po viac ako pol roku jeho fungovania sa k nemu vraciam a zisťujem, čo ponúka...
Za obsah v jednotlivých kategóriách sú zodpovední editori. Táto myšlienka nie je nová, práve naopak. Ľuďmi editovaný obsah prinášajú už viac ako 15 rokov predmetové adresáre (napr. Dmoz, About atď.). Konkrétne linky ešte pred zverejnením prechádzajú kontrolou. Tým sa zabezpečuje kvalita a relevancia výsledkov. Mahalo tiež neobsahuje komerčné odkazy, linky na slogy a pod.
Mahalo prináša zaujímavé vlastnosti, ktoré však majú aj svoje tienisté stránky. Mahalo vyzdvihuje prehľadnosť odkazov, ktoré editori triedia do kategórií. V skutočnosti však každý z nás organizuje informácie podľa svojich potrieb, skúseností a poznania. Tento faktor môže viesť k dezorientácii v štruktúre Mahala.
Mahalo je orientovaný na bežné a obľúbené témy - ilustruje to aj nasledujúci príklad: vyskúšala som nájsť "artificial intelligence" - výsledky sa týkali len známeho filmu od režiséra Kubricka. Ďalej som to skúsila s "AI" - počet výsledkov z Mahalo bol nulový. V prípade, že chcete, aby sa téma objavila v Mahalo, môžete zaslať požiadavku na jej vytvorenie. Otázne je, kedy sa nájde nejaká dobrá editorská duša, ktorá ju do adresára pridá. A tak vám nezostáva nič iné ako čakať (čo je absurdné) alebo si to vygoogliť.
Ďalším problémom Mahala je, že v niektorých kategóriách nenájdete žiadny obsah alebo sú pokryté len minimálne.
Napriek tomu, že Mahalo má byť orientovaný na ľudí, nepodporuje sociálne siete, ani hodnotenie, či tagovanie nehovoriac o personalizácii. Mahalo sa dá považovať za relatívne uzavretý systém, do ktorého majú možnosť zasahovať editori a nie bežní používatelia. Jedinou "vymoženosťou" Mahala je RSS, pomocou ktorého môžete odoberať najaktuálnejší obsah, komentovanie jednotlivých tém a záložkovanie pomocou externých služieb.
Tieto nedostatky Mahala čiastočne prekrýva možnosť zobrazovania výsledkov z najznámejších vyhľadávacích nástrojov/služieb - Google, Yahoo, Live, Ask, Wikipedia, Del.icio.us, You Tube a Flickr. Výsledky z týchto rôznych stránok sa zobrazujú pomocou preklikávania tabov. Niektoré metaprieskumové stroje podporujú takéto zobrazovanie výsledkov.
Do roku 2008 bude v Mahalo vytvorených 25 000 profilov, ktoré pokryjú najviac vyhľadávané kľúčové slová. Rýchlosť spracovania je limitovaná tým, že obsah nie je indexovaný robotmi ale ľudmi. Je Mahalo bez pomoci strojov odsúdený na zánik alebo práve naopak? Uvidíme = )
pošli do vybrali.sme.sk
Komentáre